Mesterséges világok. Mobiltelefon az iskolában



Az elmúlt évek iskolai szabályzataiban, az iskoláról való közgondolkodásban egyre hangsúlyosabban vannak jelen olyan kezdeményezések, amelyek egy mesterséges, leginkább a tanítás/nevelés helyett tiltásra épülő világot teremtenek meg. Jöjjön erről egy sorozat, elsőként a mobiltelefon használatáról az iskolában.
A téma joggal kavart nagy port a sajtóban is, különösen a január 8-i miniszteri rendelettel jóváhagyott módosított iskolai szabályzat[1] okán, ürügyén.
Hogyan kellene eljárni? A szabályzatmódosítás értelmében léteznie kell egy speciálisan kialakított helynek, ahol a mobiltelefonok tárolhatóak. Hol? Hogyan? Milyen finanszírozással? Elég így:


Vagy példás rendben?









Esetleg ennél speciálisabban:










Ezt senki nem gondolhatja komolyan…

Jogi szempontból is gyenge a megoldás. Diákszervezetek nagyon helyesen ismerik fel, hogy a szabályzat módosítása ellentmond az alkotmány 44-es cikkelyének, mely a tulajdonhoz való jogot garantálja. Bár igaz, hogy van ebben némi túlzás, hiszen a diáktól nem kobozzák el a tulajdonát, csak ideiglenesen, sőt, akkor is láthatja telefonját, de nem használhatja, pont úgy, mint a klasszikus viccben: nézheti a tévét, de nem kapcsolhatja be. Sőt azt is helyesen állapítják meg a miniszteri elképzelés ellen tiltakozó diákszervezetek, hogy a szabályzatmódosítás ellentmond a Diákstatutumnak[2], mely amúgy is szabályozza a mobiltelefon használatát, de nem írja elő elkobzását.
Ördögtől való-e a mobiltelefon? Tartunk mindentől, ami új, ami ismeretlen, középkori babonák kísértenek.  Miközben jobb helyeken azt kutatják, hogyan használhatóak a telefonok és applikációik a tanórákon. Lehetnek számológépek, zsebszótárak, apró lexikonok, kiváló szöveggyűjtemények. Én magam rengetegszer engedem, sőt kérem a telefon használatát háttérinformációk felkutatására, motívumkeresésre, egy-egy apropóként spontán módon előkerülő (fénymásolatban elő nem készített) szöveg beidézésére. Legutóbb telefonon készítették el diákjaim PPS-bemutatójukat, csodáltam is érte őket, nekem nem lett volna türelmem. És egyáltalán nem haragudtam akkor, amikor magyarázatomat ellenőrizendő, kiegészítendő egyik diákom rákeresett az interneten egy általam elejtett megjegyzésre – mert végre felkeltettem az érdeklődését. És arra se haragudtam, amikor ennek kapcsán rákérdezett, hogy akkor most hogy van? Mert ilyen fajta kommunikációnak igenis helye van az órán, ha az a diák fejlődését szolgálja. Ez persze felkészült tanárt igényel – de hát ez a tanár dolga. Azt is el kell fogadnunk, hogy a telefon ilyen célra való használata egyáltalán nem köti le a diák teljes figyelmét[3], ő attól még a magyarázatot is hallja, figyelmének ilyen megosztását legföljebb felügyelni kell, mi célból, mennyi ideig tart. És igen, olyan helyen tanítok, ahol legalább minden padra jut egy okostelefon, senkit sem sért a stástusszimbólum, szünetben is látják egymás telefonját.[4] Szerencse, hogy kivételesen ezt megengedi nekem a szabályzat. Én meg a diákoknak.
Úgy gondolom, jogos a feltételezés, hogy ha egy iskolai szabályzatot[5] módosítani, szigorítani kell valamilyen ügyben, akkor ezzel egy reális problémát kell kezelni.[6] Mi a probléma? Az, hogy a diákok figyelmét elvonja a mobiltelefon használata a tanítási óráról, vagy az, hogy a telefon alkalmas fotók, hangfelvételek s videók készítésére? Mi az, amitől félünk? S a problémára valóban nincs-e más megoldás, mint jogi úton szabályozni? A szigorítás azt feltételezni, hogy a tanítási órán nem működnek a mobiltelefon használatának illemszabályai, csorbul az egymásra való odafigyelés gyakorlata, híján vagyunk a jóérzésnek, s csupa olyan íratlan szabálynak, amik nem véletlenül íratlanok. Arra utal, hogy a tanár jelenléte nem írja felül a telefonfüggő diákok kütyükényszerét, hogy a tanár maga nem képes, vagy egyenesen alkalmatlan arra, hogy ezt a pedagógiai szituációt saját maga oldja meg, valamiféle emberi, pedagógiai módszerrel. Mondjuk azzal, hogy belép az osztályba, vagy azzal, hogy képes lekötni a diák figyelmét, vagy ha már végképp nem megy másképp, figyelmezteti a telefonfüggő diákot. Nem, jönnie kell egy szabályzatnak, mely a tanárt megerősíti a hatalmában. S rejtett szándékkal megváltoztatja a tanári szerepet, afféle rendőr-tanárt teremt, aki a szabályzatot lobogtatva tilt, elkoboz, korlátoz, ahelyett, hogy nevelne. Tehát nem arra tanítjuk meg a diákot, hogy idebenn az iskolában ugyanazok a szabályok vonatkoznak a mobiltelefon használatára, mint odakinn a világban, s talán ez alkalommal a diák is elsajátíthatna egy használható illemszabályt – akár lemásolhatna egy tanári modellt, hisz a tanár is mobiltelefon-felhasználó –, hanem tiltásunkkal létrehozunk egy mesterséges világot, amit bármilyen alázatosan fogad is el, szabályrendszerének megtanulásából semmi haszna sincs. De indirekt módon elértünk egy olyan lélektani viszonyrendszert, ahol a diák kiszolgáltatott, alárendelt, ahol a tanár tiltással, elkobzással érvényesíti akaratát. Ennél sokkal erősebbnek kellene lennie a tanár személyes varázsának, a tehetségének, hogy egy ilyen végtelen egyszerű helyzetet egymaga is kezelni tudjon. Úgy gondolom, a szabályzatmódosítás nem csak a diákokat sérti – sérti a tanárokat is. Engem mindenképp.
El nem tudom képzelni azt a helyzetet, hogy a diák – akit mondjuk otthon nem tanítottak meg a telefonhasználatra[7], azt nem leste el kortársaitól, akik nálam nyilván sokkal erősebb modellt jelentenek számára – ne reagáljon pozitívan arra, hogy én bizony meg akarom tanítani arra, hogy mit mikor tegyen.
Nem is akarok belegondolni abba, mi kell, hogy történjen egy tanórán, ami arra sarkalljon egy diákot, hogy bizonyító (?) felvételeket készítsen, ezeket esetleg megossza közösségi oldalakon. S ha egy ilyen helyzet mégis előfordul, annak a tiltás a megoldása? Nem kellene vajon a problémák mélyére nézni? Megvizsgálni a konfliktus természetét?
S ne felejtsük el, hogy tiltással nem fogjuk elérni a pedagógiai célunkat: a tiltott gyümölcs mindig édesebb. Minél több értelmetlen korlátot teremtünk a gyermek számára, annál erősebb benne a kitörési kényszer.


(A sorozat következő része: Egyengyermekek)






[1] “În timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile; prin excepție, este permisă utilizarea în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii în procesul educativ sau în situații de urgență. Pe durata orelor de curs, telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate în sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.”
[2] OM 4742/10.08.2016, 15. cikkely, g) alpont
[4] Bár ez a kifogás arra emlékeztet, amikor nem volt szabad narancsot vinnünk gyermekkorunkban az iskolába, hogy nehogy az osztálytársak megkívánják – így aztán az Amerikából kapott, egyenruha alatt viselt farmernadrágjainkat kívánták meg.
[5] az ország minden oktatási intézményének közös működési szabályzatáról van szó: OM 3027/08.01.2018, mely az OM 5079/2016-os rendeletet módosítja
[6] Ahhoz, hogy minden januárban, a tanév közepén tehát jön egy új miniszter, aki tehetsége szerint belefogalmazza személyes ambícióit az iskolák szabályzatába, hogy szeptemberi dátummal tesznek közzé szabályzatokat októberben, hogy minden iskola minden dokumentuma erre a szabályzatra épül, s mire azok elkészülnek, változik a szabályzat, tehát minden iskola minden dokumentuma érvényét veszti, hogy a sok hamarjában hozott módosítás miatt egyes cikkelyek ellentmondanak egymásnak, és végképp ellentmondanak más metodológiáknak – nos, ehhez hozzászoktunk, ezt a szabályzatot csak ennek tudatában lehet komolyan venni.
[7] ilyennel én, lehet, szerencsés vagyok, nem találkoztam

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése